Gömda Sowda måste våga söka vård
Sowda Muse får hjärtklappning och svimmar utan att veta varför. Hennes åtta månader gamla dotter har brist på sköldkörtelhormon och är beroende av medicin varje dag och blodprov varannan vecka.
– Jag är jätterädd att polisen ska ta oss när vi går till sjukhuset eller vårdcentralen. Men jag måste våga för min dotters skull.
I Gävleborg har alla asylsökande men också gömda flyktingar rätt att få akut vård på sjukhus och vårdcentraler. För barn är vården gratis.
Det är tur för lilla Ruweida. Hon har brist på sköldkörtelhormon och behöver ständigt kontrollera hormonnivån för att få rätt mängd medicin.
Får mat och husrum
Promenaderna till barnavårdscentralen, vårdcentralen och sjukhuset är i stort sett de enda tillfällen som Sowda Muse är utomhus. Hon bor hos en svensk familj, en av många som under en period öppnat sitt hem för henne och dottern sedan de i somras fick negativt besked från Migrationsverket och gick under jorden.
– De åker till jobb och skola på dagarna. Jag har ingenting att göra. Det är snällt av alla som hjälper mig med tak och mat. Men jag vet aldrig hur det blir nästa månad. Jag vet inte vad jag ska göra.
Ska skickas till Malta
Hon vet att många somalier som flyr till Sverige får stanna. Hon tror att Migrationsverket skulle hålla med om att hon har skyddsbehov om de prövade hennes sak. Men hon är ett så kallat Dublinfall och ska tillbaka till Malta, dit hon kom med flyktingbåt 2009.
– Jag har blivit misshandlad av islamisterna i Somalia, min dotters pappa mördades förra månaden. Jag kan inte få något liv i Malta, och ingen medicin till min dotter. De satte mig i fängelse när jag var gravid och behandlade mig illa. Jag tänker inte åka tillbaka dit, säger Sowda.
Andra somalier på Malta samlade ihop pengar för att hon, som var gravid, skulle kunna åka vidare med tåg till Sverige. Sin dotter födde hon i Gävle. Då var hon fortfarande asylsökande och fick gratis vård.
Vågar inte söka vård
Landstinget Gävleborg antog för några år sedan riktlinjer för vård till gömda flyktingar som säger att ”Hälso- och sjukvården i Landstinget Gävleborg omhändertar alla patienter i behov av akut eller omedelbar nödvändig vård” samt ”Patientens identitet är viktig enbart för att kunna garantera medicinsk säkerhet i vård och behandling”.
Källor som har kontakt med många ”papperslösa” ger dock en bild av att de drar sig i det längsta för att uppsöka vård.
– Det enda jag kan tänka mig är att man inte litar på systemet, kanske är rädd att hamna i register, säger Måns Kjerstensson, chef på landstingets ekonomiavdelning.
Han tror inte att det är de kommande räkningarna som avskräcker.
Som gömd flykting ska man betala hela vårdkostnaden själv, men finns inga pengar skrivs räkningarna av till slut.
Hector Lerner, läkare vid Bomhus hälsocentral, har genom åren hjälpt många asylsökande och gömda.
– Det är en sak vad man har rätt till. Men det handlar om människors rädsla. De vill inte utsätta sig för myndighetskontakter, man blir lätt paranoid i den situationen.
Om någon av de flyktingar som asylkommittén har kontakt med blir sjuk men drar sig för att uppsöka vården brukar de ringa Hector Lerner som kan göra en första bedömning.
– Har någon en lättare lunginflammation kanske jag kan hjälpa själv. Jag kan ge råd och ibland skriva ut medicin. Men om någon har ont i hjärtat och man kan misstänka hjärtinfarkt säger jag ”Skit i polisen, åk till sjukhuset”. Eller om jag tror att någon ska ta livet av sig, samma sak.
”Vi borde göra mer”
Han tror att de patienter som kommer till sjukhuset och vårdcentralerna är en liten bråkdel av de gömda flyktingar som mår dåligt och skulle behöva kontakt med vården.
– De lever utanför samhället.
För Hector Lerner är det självklart att hjälpa till på det sätt han kan. Han har inga moraliska betänkligheter på grund av att människor enligt myndigheterna saknar asylskäl.
– Jag tycker att vi som kan ska göra mer för människor som flyr. Jag har själv varit drabbad. Jag har suttit sex år i militärfängelse i mitt hemland Argentina. Att leva i exil är ingen picknick, men jag är förstås tacksam att jag fick en möjlighet att börja ett nytt liv i Sverige. Jag undrar ibland var alla andra som blivit hjälpta har tagit vägen.
Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2011 16:18 Hanna Lundquist, reporter (Ej registrerad)
Kenneth Nilsson (Ej registrerad) skrev: Varför kan inte journalister fråga varför hon håller sig gömd och inte accepterar ett utvisningsbeslut så att hennes barn kan få adekvat vård? Är det inte oansvarigt att hålla ett sjukt barn gömt och lita på den goda vilja hos några människor. Lite ansvar måste man kunna avkräva av en förälder. Ta ditt ansvar och acceptera det land du har blivit utvisad till.
Hej alla!
Jag vill bara svara på de frågor som Kenneth Nilsson ställer, som gäller varför journalisten, i det här fallet jag, inte kan fråga "varför hon håller sig gömd och inte accepterar ett utvisningsbeslut så att hennes barn kan få adekvat vård?" samt "till vilket land hon skall utvisas och varför hon väljer att hålla sig "gömd" och riskera sitt barns hälsa?".
Alla dessa saker har jag frågat, och det mesta framgår av artikeln. Det är alltså till Malta som Sowda Muse ska avvisas, eftersom det var det första EU-land hon kom till. Hon håller sig alltså gömd för att slippa avvisas dit. Hon berättar att hon upplevde tiden som gravid asylsökande i Malta mycket besvärlig, med dålig tillgång till mat, sjukvård och medicin. Hon ser det som att hon skulle riskera sitt barns hälsa ännu mer genom att åka tillbaka till Malta och försöka få asyl där, än genom att hålla sig gömd i Gävle.
Jag lägger mig inte i diskussionen om vad som är moralistk och inte i sammanhanget.
Skrivet 9 feb 2011 15:46 Mats (Ej registrerad)
Svempa (Ej registrerad) skrev:
Herregud. Jag hoppas verkligen inte att dom som är här inne och skriver är representativa för vad människor i gemen tycker. Så mycket hat och så mycket misstänksamhet. Och bitterhet. Snacka om nättroll! Jag tror inte att ni tycker likadant om ni själva någon gång måste fly från krig eller miljöförstöring, och det enda ni har i tankarna är att era barn ska få ett bra liv.
Kalla mig gärna naiv. Hellre det än synisk.
Mer solidaritet! Mer empati! Och Heja Hector!
Mitt i prick. Bra talat. Jag håller med!
Skrivet 9 feb 2011 12:38 Kenneth Nilsson (Ej registrerad)
Maud Lindgren tyvärr tycker jag inte att det är modigt att hålla sig gömd med sitt barn och riskera dess framtida hälsa. Och hur kan du veta att hon skall skickas till Malta? Har hon asyl i Malta eller ? Om hon har asyl eller måste söka asyl i Malta kan hon senare säkert flytta till vilket land i Europa som helst och arbeta. Vad vet du om att barnet inte kan få medicin på Malta? Det är tyvärr sådana som du med sin missriktade vänlighet gör att dessa människor "luras" att stanna kvar och hålla sig gömda. Gör som jag arbeta i Asien med undervisning för att förbättra många fattigas levnadsvillkor istället för att lura migranter att hålla sig gömda och riskera sin egen men främst sina barns framtid och hälsa.
Skrivet 9 feb 2011 12:21 Realisten (Ej registrerad)
Jag har tyvärr ingen som helst sympatier för denna kvinna! Mina sympatier ligger just nu hos Elsa som ligger i sin egen avföring på äldreboendet i någon förort trots att hon betalat skatt hela sitt liv.
Personen i reportaget flyer inte från något. Hade hon gjort det hade hon fått asyl så varför ska vi ha denna lyxinvandring som vissa förespråkar?
Bara åka till Sverige så har man helt plötsligt gratis vård och omsorg.
Skrivet 9 feb 2011 12:18 Maud Lindgren (Ej registrerad)
Kenneth Nilsson (Ej registrerad) skrev: Varför kan inte journalister fråga varför hon håller sig gömd och inte accepterar ett utvisningsbeslut så att hennes barn kan få adekvat vård? Är det inte oansvarigt att hålla ett sjukt barn gömt och lita på den goda vilja hos några människor. Lite ansvar måste man kunna avkräva av en förälder. Ta ditt ansvar och acceptera det land du har blivit utvisad till.
Du skulle också i samma situation när du vet att ditt sjuka barn inte kan få medicin på Malta och att där är en fängelseliknande tillvaro hellre hålla dig kvar i Sverige. Den här unga kvinnan visar ett mycket stort mod. För att rädda sin dotter lever hon gömd och rädd varje dag. Det är ju just för att dottern ska bli hjälpt som hon utsätter sig för detta. Du har fått hela situationen om bakfoten! Ställ upp i en ideell organisation som stöder flyktingar så ska du få se verkligheten som du nu blundar för! Maud Lindgren
Skrivet 9 feb 2011 12:07 Robin Hood (Ej registrerad)
Vad händer med vårt Land, här ondgör man sig över att man som illegal invandrare inte kan söka vård. Jag som Svensk har inte Råd att söka vård, det kostar 120 kr, och den summan har inte jag tyvärr. Jag kan inte heller flytta till ett annat land, hur ska jag ha råd med Flygbiljetten ? Vilka är det som kommer hit, hur har dom råd ? Man hungerstrejkar på härberget för invandrare , fy fan .Jag har inte mat för alla dagar, visst ska man ha hjälp när man har det svårt. Hur ska jag få hjälp att flytta till Norge, har inte ens pengar att åka buss. Min resa till stan kostar 40 kr. Kanske måste vi någonstans säga stopp. Vi ska betala sjukvård till alla som kommer, men vi våra egna skiter samhället fullständigt i.
Vi ska tvingas ut och jobba fast många är sjuka, hjälp ska gå till dom som behöver det. Sedan om man kommer hit på rätt sätt, och sedan får avslag , det får man acceptera
Vi får också avslag , jag är för frisk för att vara sjuk , men för sjuk för att få ett jobb.
Håller inte med SD
Skrivet 9 feb 2011 12:05 Politiskt inkorrekt (Ej registrerad)
Ja du Svempa, kalla mig cyniskt nättroll som bara tänker på mitt eget och mina barn, personangrepp är ju lätt att ta till när de egna argumenten tryter.
Vi är många som insett att idealismen som du förespråkar är på väg att köra landet rakt ned i avgrunden med allt färre som försörjer en större skara bidragsberoende i olika former. Begreppet "närande och tärande" är högaktuellt i dagens samhälle även om vissa väljer att köra med skygglappar på samtidigt som de mässar "solidaritet och broderskap" utan att ha en aning om att båten de själva sitter i läcker överallt och det är ingen som öser..
Skrivet 9 feb 2011 12:04 Maud Lindgren (Ej registrerad)
Förstår inte varför Migr. mynd. inte kan frångå Dublinöverenskommelsen i det här fallet och låta Sowda prövas i Sverige.I Malta är det fängelseliknande tillvaro och ingen medicin till dottern som gäller. Hur kan du som kommenterar alla flyktingfall så iskallt vara funtad? Skulle du skicka din dotter och ditt sjuka barnbarn till Malta? Skulle inte tro det!
Tänk till! Stöd flyktingarna ! Stöd organisationer som ställer upp för deras rätt och människovärde! Asylkommittén, Rädda barnen, RK, UNHCR, Svenska Kyrkan,Frikyrkorna bl.a. Vi är alla lätta att hitta på nätet.
Du behöver inte stödja med pengar om du har ont om dom ,men du kan göra en stor insats med din tid! Maud Lindgren
Skrivet 9 feb 2011 11:55 Kenneth Nilsson (Ej registrerad)
Svempa! "Gömda Sowda vågar inte söka vård " vore det inte bättre att modern tar sitt ansvar och åker till det land dit hon skall utvisas och påbörjar en framtid där med sin familj. Borde inte journalister i detta fall åtminstone ha frågar till vilket land hon skall utvisas och varför hon väljer att hålla sig "gömd" och riskera sitt barns hälsa. Finns inget ansvar hos föräldrarna? Du Svempa som anklagar andra för att vara cyniska bör nog kallas ett nättroll då du inte har aning om vilka du anklagar.
Skrivet 9 feb 2011 11:07 Svempa (Ej registrerad)
Herregud. Jag hoppas verkligen inte att dom som är här inne och skriver är representativa för vad människor i gemen tycker. Så mycket hat och så mycket misstänksamhet. Och bitterhet. Snacka om nättroll! Jag tror inte att ni tycker likadant om ni själva någon gång måste fly från krig eller miljöförstöring, och det enda ni har i tankarna är att era barn ska få ett bra liv.
Kalla mig gärna naiv. Hellre det än synisk.
Mer solidaritet! Mer empati! Och Heja Hector!
Skrivet 9 feb 2011 11:03 Kenneth Nilsson (Ej registrerad)
Varför kan inte journalister fråga varför hon håller sig gömd och inte accepterar ett utvisningsbeslut så att hennes barn kan få adekvat vård? Är det inte oansvarigt att hålla ett sjukt barn gömt och lita på den goda vilja hos några människor. Lite ansvar måste man kunna avkräva av en förälder. Ta ditt ansvar och acceptera det land du har blivit utvisad till.
Skrivet 9 feb 2011 10:42 Den nya adeln (Ej registrerad)
I demokratins namn tycker jag att alla i vår deklaration själva ska få välja vart 50% utav sina skattepengar ska gå till för olika segment. Skola, företag, äldrevård, infrastruktur, akassa och soc, invandring, osv. Fördela dem procentuellt.
Misstänker att alla naiva "solidaritetsriddare" skulle få en tankeställare för precis som vänsterfolk tror de att pengarna är oändliga och är bara att ta från en skattkista som finns där någonstans.
Dagens invandrare är vår nya ADEL där de har mer rättigheter än våra gamla och sjuka vars förrfäder och säkert de själva byggt upp vårt land!
Men det är tydligen finare att ge tillbaka till de som inte gjort något överhuvudtaget för vårt land.
Skrivet 9 feb 2011 07:23 Politiskt inkorrekt (Ej registrerad)
Ännu en snyftstory som många köksbordshumanister tar till sitt hjärta. När ska svensken inse att vi inte är hela världens samvete och följaktligen "måste" hjälpa alla stackare som är sjuka. Vem betalar för deras gratisvård? Jo det är vi vanliga yrkesarbetande som sliter kvällar, nätter och storhelger via vår skattesedel. Skulle jag pga skiftarbete gå i väggen och bli sjukskriven får jag ett hel...e rent ekonomiskt men vissa ska såklart åtnjuta förmånen att få gratis toppvård.
Jag efterlyser möjligheten att via skattsedeln välja om jag vill betala för denna gråzonssjukvård eller inte.
Skrivet 9 feb 2011 06:12 Bengt (Ej registrerad)
Någon måste betala, och jag föreslår dem som talar mest om "solidaritet" och "empati". Det är fint att snacka, men ännu finare att hosta upp stålarna.
Fullkomligt allvarligt menat förslag till finansieringsordning för vård av illegala. I tur och ordning ska vi skicka räkningen till:
- den illegale (förstås);
- Asylkomittén eller dylik subversiv organisation/person som hjälper i gömmandet (ett slags borgensåtagande, tänker jag);
- ansvarig vårdpersonal.