Fas 3 är ingen återvändsgränd
Att många nu kommer tillbaka till arbete efter en lång tid av arbetslöshet är fantastiskt positivt
Uppgången på arbetsmarknaden har under vintern blivit allt tydligare. Antalet lediga platser hos Arbetsförmedlingen i december var den högsta decembersiffran på flera decennier. Men för dem som står längst bort från arbetsmarknaden är situationen tyvärr inte lika ljus. För att människor som har varit borta från arbetsmarknaden under lång tid ska kunna komma tillbaka har regeringen skapat en bred strategi.
Ett exempel är jobb- och utvecklingsgarantin som består av tre faser. Deltagarna i de två första faserna har möjlighet att ta del av exempelvis jobbsökaraktiviteter med coachning, arbetsmarknadsutbildningar eller arbetspraktik. I den tredje fasen erbjuds man sysselsättning på en arbetsplats samtidigt som jobbsökandet fortsätter.
Tanken med sysselsättningen är att man ska få möjlighet att bygga upp nya referenser, nätverk och en arbetsgemenskap för att därigenom få en förankring på arbetsmarknaden. Deltagarna tillhör dem som har den mest besvärliga situationen på arbetsmarknaden; hälften har varit arbetslösa mellan fem och tio år och nästan var femte i över tio år. Hittills har 1 420 personer i Gävleborg deltagit i garantins tredje fas och fler än 44 000 i hela landet. I Gävleborg har 31 procent av deltagarna lämnat FAS 3 för någon form av arbete.
Därför är det oerhört allvarligt att det framkommit att vissa aktörer inte levt upp till sina åtaganden. De förändringar som regeringen nu har presenterats är nödvändiga och består i att Arbetsförmedlingen ska förbättra sina kontrollfunktioner samt att åtgärderna ska skärpas mot de arbetsgivare som missköter sig. Det är dock viktigt att komma ihåg att de allra flesta arbetsgivarna – både offentliga och privata – faktiskt tar sitt ansvar och når upp till Arbetsförmedlingen ställda krav.
Socialdemokraterna försöker skapa en bild av fas 3 som en återvändsgränd där människor tvingas att jobba gratis. Att en stor del av deltagarna lever på ekonomiskt bistånd samt att deltagarna skulle ha en lägre ersättning i den tredje fasen än i garantins tidigare faser stämmer inte. Faktum är att så många som 94 procent av deltagarna får ersättning av Försäkringskassan upp till taket i a-kassan och ersättningen som erhålls är densamma genom hela jobb- och utvecklingsgarantin.
Regeringen har heller inte skapat någon återvändsgränd. Uppgifter från Arbetsförmedlingen visar att nästan var tredje som lämnar fas 3 gör det för någon form av arbete och 350 personer lämnar nu varje månad fas 3 för ett reguljärt arbete eller utbildning. Att dessa människor kommer tillbaka till arbete efter en lång tid av arbetslöshet är fantastiskt positivt. Det som däremot verkligen var en återvändsgränd var Socialdemokraternas bidragspolitik och passiva AMS-program. Med arbetslinjen har vi gått från passivitet till aktivitet. Det är på den vägen vi ska fortsätta.
Hans Backman (FP)
Riksdagsledamot från Gävleborg
Ledamot i arbetsmarknadsutskottet
Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 feb 2011 04:21 Klas (Ej registrerad)
Citat artikeln: "nästan var tredje som lämnar fas 3 gör det för någon form av arbete"
Med andra ord, 2/3 av de som lämnar FAS3 gör det inte för ett arbete.
Som andra skrivit här, det är bara 2 % som lämnar FAS3.
0.66% lämnar således FAS3 för ett arbete och Hans Backman (FP) ha mage att påstå att FAS3 inte är en återvändsgränd!
Ett totalt misslyckande således att få ut folk i riktiga jobb, och varför skulle nån arbetsgivare anställa någon, som man istället kan få betalt för? Den moderna formen av ett statarsamhälle är vad Alliansen infört, rent ut sagt skamligt!
Skrivet 7 feb 2011 11:01 brumtore (Ej registrerad)
Arbetslinjen har fått mycket skäll här i "Pravda", men OM de här siffrorna stämmer... och OM arbetslösheten är nere i 5% 2014, som en del tror....då kan det ju inte vara så dåligt... om vi ska titta på samhället i stort, och inte bara på de som tycker att det är "obekvämt" att vara på en praktikplats för att få betalt av skattebetalarna.. Konstigt är att "Pravda" publicerade detta överhuvudtaget....Men ok... OM.. det visar sig vara ett fiasko... och OM arbetslösheten ökar...då kan det bli svårt för Alliansen att få vårt fortsatta förtroende, också med tanke på hur C med Maud som leder sitt parti rätt ner i avgrunden med sin Monaretorik...
Skrivet 6 feb 2011 23:19 Kristina (Ej registrerad)
Hans Backman, Hur har ni lyckats med att få ut 31% i arbete från fas 3, när övriga Sverige bara lyckats med ca 2%? Det vore intressant att få en redogörelse. Det måste ju i så fall handla om att övriga Sverige inte gör sin plikt, om de lyckas så mycket sämre än ni.
Vore intressant med en redovisning, både om hur ni genomfört detta lysande resultat och närmare uppgifter om var jobben finns, vilken form av anställning, under vilka villkor och till vilka löner. "Någon form av anställning"- vad betyder det mer exakt?
Ni säger ofta "Många nya jobb - fler har kommit i Sysselsättning" Det är vilseledande! Handlar det om jobb eller Sysselsättning? Ska ni fortsätta att kalla Sysselsättning för jobb, ja då ska också lön, villkor och jobbskatteavdrag ske på samma premisser
Vidare bör man veta, att här finns också många med höga utbildningar, breda erfarenheter (chefsbakgrund, ekonomisk ansvart och personalansvar osv) Människor som har jobbat och betalt skatt i 30-40 år men som nu får arbeta
Skrivet 6 feb 2011 22:58 VärkSam (Ej registrerad)
Det kan inte vara lätt att vara Folkpartist i dessa dagar. Ett parti som är så litet att det knappast inte finns längre. Ändå ska du med flera stå och försvara något dyligt, som ni har mage att kalla arbetsmarknadsåtgärder. Så du tycker det är ok att tjäna ca:223 kr om dagen ? För den summan ska jag ut och praktisera, som min handledare föreslog . Ja men det är väl okej, kanske det men om man har hunnit bli 63 år tror jag kanske inte att praktik eller Lärlingsjobb är det bästa. Eller ansluta sig till personalstrategerna i 6 mån. Svårt att veta vilket ben man ska stå på numer, man är för frisk för att vara sjuk. Och för sjuk för att jobba. Sedan vad din statistik anbelangar, med den kan man påvisa vad man vill. Varför ska människor bli utförsäkrade ? Varför sak man misstro vissa människor ? Alla kan bli drabbade av arbetslöshet av den ena eller andra orsaken. Ingen anställer idag utan en massa bidrag, eller avdrag som det också kallas. Skamligt är ordet, ge oss människovärdet tillbaka
Skrivet 6 feb 2011 20:39 inne i fas3! (Ej registrerad)
65% är det som gäller för fas3:are eller socialbidrag. Ersättningen sänkts genom hela fas1-2-3. Har man haft avtalsenliglön tidigare. Levt ett normalt liv med barn o familj av något slag så har man dragit på sig förrutom Hyra, el även räkningar på annat. Busskort behövs vilket vi står för helt själva på vår lilla ersättning. ALLA har inte högsta taket i A-Kassa en del har inte mycket i dagpeng. DE har till och med lägre än vad arbetsgivaren får 225kr/dag och skalle. Arbetsgivaren får alltså ut med för en fas3are än vad fas3aren får i sin ersättning/bidrag. Att det skulle vara 31% som gått ut i riktiga arbeten från fas3 det är nog bara påstående inte riktiga fakta!
Skrivet 6 feb 2011 19:09 Kristina (Ej registrerad)
Hans Backman, Hur har ni lyckats med att få ut 31% i arbete från fas 3, när övriga Sverige bara lyckats med ca 2%? Det vore intressant att få en redogörelse. Det måste ju i så fall handla om att övriga Sverige inte gör sin plikt, om de lyckas så mycket sämre än ni.
Vore intressant med en redovisning, både om hur ni genomfört detta lysande resultat och närmare uppgifter om var jobben finns, vilken form av anställning, under vilka villkor och till vilka löner. "Någon form av anställning"- vad betyder det mer exakt?
Ni säger ofta "Många nya jobb - fler har kommit i Sysselsättning" Det är vilseledande! Handlar det om jobb eller Sysselsättning? Ska ni fortsätta att kalla Sysselsättning för jobb, ja då ska också lön, villkor och jobbskatteavdrag ske på samma premisser
Vidare bör man veta, att här finns också många med höga utbildningar, breda erfarenheter (chefsbakgrund, ekonomisk ansvart och personalansvar osv) Människor som har jobbat och betalt skatt i 30-40 år men som nu får arbeta
Skrivet 6 feb 2011 19:06 Fattig! (Ej registrerad)
När man kommer i fas tre har man bara 65 procent av inkomsten medan man har 80 procent i fas ett! Så nog är inkomsten betydligt mindre...
Jag vet ingen som inte har fått sänkt inkomst när de hamnat i fas tre!
Skrivet 6 feb 2011 18:28 Bengt Fredriksson (Ej registrerad)
Nej, fas 3 är ingen återvändsgränd, snarare en slutstation för arbetslivet. Apropå ersättningen... tycker du att det är bra att människor skall pysselsättas i åratal för en summa av högst 680 kr/dag före skatt? Hur skall en människa som inte får syssla med de på arbetsmarknaden befintliga arbetsuppgifter kunna skaffa sig erforderliga meriter o kontakter genom att pyssla i en förening eller second hand verksamhet?
Skrivet 6 feb 2011 17:41 mecasa (Ej registrerad)
Är det april april din dumma sill, jag kan lura dig hur jag vill!!!
Skrivet 6 feb 2011 17:07 Bengt Fredriksson (Ej registrerad)
Nej, fas 3 är ingen återvändsgränd, snarare en slutstation för arbetslivet. Apropå ersättningen... tycker du att det är bra att människor skall pysselsättas i åratal för en summa av högst 680 kr/dag före skatt? Hur skall en människa som inte får syssla med de på arbetsmarknaden befintliga arbetsuppgifter kunna skaffa sig erforderliga meriter o kontakter genom att pyssla i en förening eller second hand verksamhet?
Skrivet 5 feb 2011 17:31 Maxie (Ej registrerad)
Svar till Hans Backman del 3.
Du har helt rätt i att ersättningen som erhålls är densamma genom hela jobb- och utvecklingsgarantin. Men det finns en stor skillnad. Deltagarna i FAS 3 har samma utgifter som övriga löntagare. Inget extra utgår för resor, mat, kläder ……… En som har arbete/sysselsättning inom FAS 3 har inget jobbskatteavdrag utan betalar full skatt fast Reinfeldt själv sade att det kostar att arbeta och att arbete skall löna sig.
Tycker du verkligen att det är rätt att arbete skall utföras på dessa villkor? Låga ersättningar och hög skatt. Skulle du själv kunna överleva på dessa betingelser?
Skrivet 5 feb 2011 17:28 Maxie (Ej registrerad)
Svar till Hans Backman del 2.
En annan sak som jag skulle vilja ha förklarat är ditt påstående att så många som 94 procent av deltagarna får ersättning av Försäkringskassan upp till taket i a-kassan. Jag har sett uppgifter på att endast hälften av deltagarna har haft rätt till a-kassa och av dem är det ju långt ifrån alla som har haft den högsta ersättningen. Många har bara 65 procent av a-kassan.
Du skriver att "Deltagarna i de två första faserna har möjlighet att ta del av exempelvis jobbsökaraktiviteter med coachning, arbetsmarknadsutbildningar eller arbetspraktik". Enligt uppgifter från Arbetsförmedlingen är det endast 4 procent som har fått ta del av dessa aktiviteter.
Skrivet 5 feb 2011 17:24 Maxie (Ej registrerad)
Svar till Hans Backman del 1.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta var du har fått dina siffror ifrån. Du påstår att i Gävleborg har 31 procent av deltagarna lämnat FAS 3 för någon form av arbete. Eftersom genomsnittet för landet är ca 1,5 procent verkar 31 procent smått otroligt. Om nu så många i ert län skulle lämna FAS 3 för arbete kan jag inte förstå att antalet stadigvarande ökar.
Du påstår också att hittills har 1 420 personer i Gävleborg deltagit i garantins tredje fas. Det kan jag inte få ihop med ditt påstående om att 31 procent har lämnat för arbete eftersom det i november fanns så många som 1 372 personer i FAS 3. Jag har tyvärr inte tillgång till aktuellare siffror som ju du har.
Jag kan inte heller få ihop ditt påstående att fler än 44 000 i hela landet har deltagit i garantins tredje fas. Så få som 1,5 procent har lämnat Fas 3 för arbete eller studier i någon form. I dagens läge finns det ca 25 000 personer i FAS 3 så var har alla de övriga tagit vägen?
Skrivet 4 feb 2011 20:05 Eva (Ej registrerad)
Egna barn och andras ungar???
Alliansen tycker väl att det är acceptabelt.
Hoppsan nu hamnade några barn mellan stolarna också. Dom klämdes till ordentligt men det är sånt som händer.
Det är ett riktigt avskyvärt pack som försöker toppstyra människor i fel riktning. Att det är s.k. högervindar som blåser är ingen ursäkt för denna vidriga behandling av människor.
Alliansanhängarna är delaktiga i det som sker så dom är lika skyldiga. Dom visste vid valet vad som gällde.
Det dåliga samvetet gnager nog i de flesta idag skulle jag tro. Alla människor kan göra felaktiga val i livet men upprepa det inte vid nästa val.
Backman jag upprepar det jag har sagt tidigare: Arbetsgivarna ska inte ha betald arbetskraft utan 225:-/ dag ska de som är i fas 3 och utplacerade på arbetsplatser ha. Det är inget orimligt krav utan det är en rättighett. Att arbetsgivare får in gratis arbetskraft räcker gott och väl.