Vargtiken slogs ihjäl
Vargen som hittades illegalt dödad vid sjön Fansen strax norr om Ockelbo har jagats med snöskoter och sedan slagits ihjäl med ett trubbigt föremål.
Det visar en preliminär rapport från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, i Uppsala.
Relaterat
Skadorna på den döda vargtiken är omfattande, berättar polisinspektör Sven Lind.
– Vargen har flera revbensbrott och ett benbrott på vänster framben som tyder på att den blivit påkörd av ett fordon. Vidare har den en krosskada i skallen som orsakats av ett trubbigt föremål, säger han.
Med utgångspunkt i detta misstänker polisen att vargen blivit påkörd en eller två gånger och sedan avlivats genom trubbigt våld.
Bedömningen är att dödandet inte var någon olycka.
– Allt tyder på att vargen först körts ifatt och över på isen och sedan slagits ihjäl, säger Sven Lind.
Flera personer har deltagit i dödandet.
Det var förra helgen som en fiskande privatperson hittade den unga vargtiken gömd i ett skogsparti vid sjön Fansen i Katrineberg norr om Ockelbo. I närheten av vargen hittade polisens tekniker spår efter både skoter, skidor och vinterkängor.
I dagsläget finns inga misstänkta för brottet, som rubriceras som grovt jaktbrott. Polisen har fått in en hel del tips, men inga som lett till några gripanden.
De två unga skoterförare som hade sett på isen tidigare har hörts av polisen och är nu avfärdade
– Vi hoppas på ännu fler tips från allmänheten och genomför nu förhör på eget initiativ för att se om det ger något, säger Sven Lind.
Bland annat hör man samtliga jaktledare i området runt sjön Fansen för att se om de sett eller fått höra något som kan föra utredningen framåt.
Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 feb 2011 17:05 Sören (Ej registrerad)
Kom igen nu alla !!!
Kampviljan finns ju där så nu tar vi tag i lite viktigare saker.
* Ungdomsarbetslöshet
* Höga elpriser
* Dåligt samhällsklimat allt spårar ur även debatter !!
* äckliga tillsatser i maten
mm,mm,mm,
Skrivet 19 feb 2011 16:47 lc (Ej registrerad)
Hur kan man vara så hänsynslös?. Om det finns vargar som härjar så låt jägare ta dom, inte idioter på skoter som urskillingslöst jagar livet ur djuret...
Skrivet 19 feb 2011 11:52 Virginia Wolf (Ej registrerad)
Tack till Frank för en synnerligen bra kommentar. Du träffade huvudet på spiken!
LOVE!
Skrivet 19 feb 2011 11:35 Bara en tanke (Ej registrerad)
Jag tycker det är en konstig ide' som vissa har att om man inte gillar stan eller landet så är det bara att flytta.
Tänk om glesbyggdsborna tog med kossor får katter getter mm och flyttade in till stan, som så många tycker, och skulle då stadsborna trivas dåligt bland alla djuren som kom till stan så fick dom flytta till landet? är det så ni menar och om vargen eller våldet eller vad som nu kommer till där du bor inte passar så flyttar vi till nordpolen eller varför inte månen där vi kan få som vi vill, eller är det du som tycker att alla ska flytta som inte får som du vill den här gången ?
Skrivet 19 feb 2011 09:39 springfield (Ej registrerad)
CI ja det må hända att jag sänker mig till djurväns nivå, men kommentarer som den om ockelbobor är bara så puckad och totalt onödig, snart är alla 8 miljoner som bor utanför Sthlm , gbg, inavlade, dom inser inte att det snarare kanske är tvärt om, de är dom som behöver nya gener. Obs jag är inte ockelbobo själv..
Sen om du klagar över stan vilket iofs är vanligt förekommande, klag över personrån, våldtäkter och annat bus, ja det är väl bara människans natur gilla läget eller flytta.
Det är normalt beteende när man buntar ihop massor med människor på liten yta.
Jag anser nu inte att småstäder som Gävle och dyligt kvalar in i storstads gemenskapen, utan dessa städer får räknas till landsbygd, för annars är vi alla istort sett stadsbor.
Skrivet 18 feb 2011 23:26 Cl (Ej registrerad)
Springfield: Du nedvärderar ju stadsbor i ditt inlägg så du är väl inget bättre själv, och kom inte med: det var han/hon som började... Sen är det väl inte så konstigt att det händer mycket mer skit i städerna va? Bor ju lite mer folk där också, tänk innan du skriver... Om man är så rädd för vargar/rovdjur och det är så svårt på landsbygden så finns det ju alternativ också. Vad skulle folk säga till mig om jag klagade över stan och allt som händer där. Ja just det.... Flytta då!
Skrivet 18 feb 2011 22:20 Cl (Ej registrerad)
Spelar ingen roll om det skulle vara en olycka, vilket det knappast är. Är anmälningsplikt på sådana olyckor, så ett brott har ändå begåtts. Kan inte fatta hur man kan leva med sig själv efter att ha gjort något sånt här. Dom patetiska försöken till att skydda gärningsmännen får mig bara att tappa ännu mer respekt för varghatarna. Fattar inte hur man kan hata ett oskyldigt djur, sjukt! Jag gillar inte ormar men inte fan går jag ut och slår ihjäl dom för det. Frank: Mycket bra skrivet.
Skrivet 18 feb 2011 21:38 Ingela (Ej registrerad)
Verkar som om alla inte läst artikeln, så jag måste nästa klippa ut ett kort stycke så det blir lättförståerligt.
Det står i artikeln: "Bedömningen är att dödandet inte var någon olycka.
- Allt tyder på att vargen först körts ifatt och över på isen och sedan slagits ihjäl, säger Sven Lind."
Skrivet 18 feb 2011 21:34 Mysten (Ej registrerad)
M (Ej registrerad) skrev: Så stor och tuff man kan vara då. Jaga en stackars varg med skoter och sedan slå ihjäl den. Har hellre varg i skogen än folk som beter sig som idioter.
Håller fullständigt med dej!
Skrivet 18 feb 2011 20:27 springfield (Ej registrerad)
Troligen inte jägare, sannolikheten att 2 st jägare är ute och åker med sina troligen touringskotrar och kör över varg på en sjö där det dessutom , brukar befinna sig fiskare osv är minimal, de VET vad det innebär att döda en varg och 99.99 % av jägarnaskjuter INTE mot en varg vid jakt under tid då vargen är fredad, trots att de är ensamma och utan vittnen i skogen. Konsekvensen av ett sådant skott är förlust av vapen och jaktmark för resten av livet troligen. Det här är troligen några ungdomar på sportskotrar som inte tänkt längre än näsan räcker, det kommer nog fram så småningom då de skryter för polarna över ett gäng groggar.
Djurvän, du är ju för sorglig, nedvärdera landsbygdsbefolkningen du men vi vet ju alla att majoriteten av ALLA människor som har ett sjukt beteende och begår sjuka handlingar återfinns i storstäderna, så åk tillbaka dit du och sprid inte dina förortsförstörande gener i denna vackra bygd, vi behöver inte fler ungar som sparkar sönder busskurer och våldför sig
Skrivet 18 feb 2011 19:36 Timurlenk (Ej registrerad)
@M:
Tror nog att trafiken efter E4 är något tätare än den uppe i Finnskogen och på sjön Fansen. Men du har väl adrig varit där! En skoter uti ödebygden bryter tystnaden på kilometers håll och djur hinner då sätta sig i säkerhet.
Skrivet 18 feb 2011 18:43 M (Ej registrerad)
Tror att Thimurlenk är bra nog dum oxå!
Konstigt att så mkt vilt ligger döda efter våra vägar. Större delen av dom har oxå bra hörsel,är olyckan framme så är den oavsett hörseln!
Skrivet 18 feb 2011 18:22 Timurlenk (Ej registrerad)
Rathet. Du tror väl inte på fullt allvar att man med skoter kan köra över en VARG av misstag? Vargen är en skygg varelse med utmärkt hörsel som inte av "misstag" låter sig konfronteras av skoteråkare. Nej den här vargtiken har kallblodigt nästan jagats till döds för att sedan slås ihjäl. Enkel logik.
Skrivet 18 feb 2011 18:15 BMW (Ej registrerad)
@Bengt
I detta fall har vargen definitivt visat sig ha ett större värde än människan.
Skrivet 18 feb 2011 11:17 f.d Järbobo (Ej registrerad)
Sånt här ökar verkligen hatet mot vargmotståndarna. Undrar hur vi ska öka acceptansen i samhället gentemot vargmotståndare? Kanske först ordna en liten statlig jakt, och sedan kanske eventuellt så småningom importera nya fräscha varghatare från Ryssland.
Nåväl, alla vet vi ju att det är genpoolen det egentligen är fel på. Det inavlas lite för mycket i norra Gästrikland.
Skrivet 18 feb 2011 10:58 PJ (Ej registrerad)
Ännu två offer, vargen och mördaren. Hur långt ska det gå innan politikerna tar sitt ansvar och gör något åt samhällets fullständigt misslyckade psykvård?
Skrivet 18 feb 2011 10:25 -17grader (Ej registrerad)
oooo. vargar är så farliga, det har jag läst i sagoböcker. Dessutom har den dödat människor på 1800talet
Skrivet 18 feb 2011 10:17 vårlängtan (Ej registrerad)
den eller dessa fjollor e ju knappast naturintresserade så jag hoppas att det inte är jägare som gjort det. Men man vet aldrig, dom verkar vara rädd för allt som livnär sig på samma vilt som dom. Flytta långt härifrån om inte naturen passar dig/er.
Skrivet 18 feb 2011 10:05 Katarina (Ej registrerad)
Frank (Ej registrerad) skrev: Till Bengt!
Havererad landsbygdspolitik får du reglera via din valsedel inte genom att klubba ihjäl stackars vargar. Om du/ni på landsbygden istället reagerade på att över 7000 kronor/person och år förts över från landsbygd till välbärgade människor i storstad via ändrade skatteregler (fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, jobbskatteavdrag) skulle ni ha lite trovärdighet. Men istället för att fokusera på rätt saker låter ni vargstackaren bli slagträ i debatten mellan välbärgad storstad och utarmad landsbygd, patetiskt.
Kunde inte säga det bättre själv. Jag saknar en "gillarknapp"
Skrivet 18 feb 2011 09:46 Frank (Ej registrerad)
Till Bengt!
Havererad landsbygdspolitik får du reglera via din valsedel inte genom att klubba ihjäl stackars vargar. Om du/ni på landsbygden istället reagerade på att över 7000 kronor/person och år förts över från landsbygd till välbärgade människor i storstad via ändrade skatteregler (fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, jobbskatteavdrag) skulle ni ha lite trovärdighet. Men istället för att fokusera på rätt saker låter ni vargstackaren bli slagträ i debatten mellan välbärgad storstad och utarmad landsbygd, patetiskt.
Skrivet 18 feb 2011 08:27 Eva Lindberg (Ej registrerad)
Bengt (Ej registrerad) skrev: Eller är DETTA frukten av en fullständigt havererad rovdjurspolitik? Någon har kanske fått nog. Varför reagerar ingen på den "överkörda" landsbygdsbefolkningen? Men vargen har väl ett större värde än människan?...
Det måste ju finnas andra sätt att döda en varg på än att jaga den med skoter för att sedan slå ihjäl den med trubbigt föremål!
Det är väl därför det finns kommunjägare och utbildning!
Det kan med all säkerhet inte vara utbildade kunniga människor med lite vett i skallen som bär sig så brutalt och svinigt åt!
Vargen är ett djur inte en människa som kan prata eller läsa, människan kan ju trots allt läsa lagen de själv skapat! Inte fan fick vargen någon fin begravning som människan får! Inte fan fick den som hade ihjäl vargen något straff!
Hade de nu varit en människa som blivit jagad över isen med skoter och sedan ihjälslagen med trubbigt föremål kan du tro det blivit liv i luckan! Eller hur?
Skrivet 18 feb 2011 08:19 Eva Lindberg (Ej registrerad)
Vad får människan till att bli så grym?
Hoppas den stackars vargtiken inte fick lida allt för mycket av dessa bestialiska människors grymhet, må de råka ut för samma som de utsatt den stackars tiken för!
Skrivet 18 feb 2011 08:00 Lena (Ej registrerad)
Vilka idioter! Det kommer nog att komma fram vem som gjort detta och då hoppas att det kommer ut namn och samtidigt ett djurförbud för många år framåt. Kan man pina en varg på detta sätt så är man nog inte lämplig att vistas nära djur överhuvudtaget.
Skrivet 18 feb 2011 06:41 Ratchet (Ej registrerad)
Är det helt uteslutet att vargen blivit påkörd av misstag och sedan blivit ju avlivad av barmhärtighet? Det kan ju ha varit en olycka och vem i detta land skulle våga anmäla något sådant? Nej, jag är inte jägare.
Skrivet 18 feb 2011 00:03 Bengt (Ej registrerad)
Eller är DETTA frukten av en fullständigt havererad rovdjurspolitik? Någon har kanske fått nog. Varför reagerar ingen på den "överkörda" landsbygdsbefolkningen? Men vargen har väl ett större värde än människan?...
Skrivet 18 feb 2011 00:00 Wilda (Ej registrerad)
Hur kan man göra så mot ett oskyldigt djur?! Hur man kan leva med det på sitt samvete, är över mitt förstånd. Jag själv kan knappt slå ihjäl en mygga.
Men jag sover gott om nätterna.
Däremot hoppas jag att dom som gjorde detta, inte får en blund! Eller ro i själen, aldrig, någonsin. Hoppas denna varg "jagar" Er, till sista andetaget.
Skrivet 17 feb 2011 23:53 Djurvän (Ej registrerad)
Med tanke på många människors åsikter om vargen i Ockelbo, så tror jag inte att det är så speciellt många i det området som lider med vargen. Troligtvis är de enbart glada över att ha en varg mindre inpå knutarna. Empatiförmågan ute på landsbygden verkar inte alltid finnas och djur har inget värde. Som inflyttad storstadsbo i nordUppland har jag tyvärr fått inse att så ser det ut i dagens Sverige. Det känns som om man har fått resa tillbaka en sådär 100 år i tiden. Den lilla klick av människor som befinner sig i Ockelboområdet behöver få in lite nya människor med nya gener, som förhoppningsvis kan få människorna ta sig vidare in i 2000-talet. Vi som har kommit till 2011 vet att det har är ett sjukt beteende utfört av ännu sjukare individer. Normala människor gör inte så här...normala människor som vet vilka gjorde detta brott skulle höra av sig till polisen....tyvärr kan man inte förvänta sig det av människorna i denna region....sorgligt och feg!t och framförallt omoraliskt!
Skrivet 17 feb 2011 22:14 AE (Ej registrerad)
Vissa människors empatiförmåga och tänkande verkar ligga lågt under djurens nivå! Att de är inte djur- eller miljövänner kan man förstå, då de troligen tillhör de skoteråkare som okynnesåker i markerna och spyr ut avgaser och oroar djurlivet, förutom all växtlighet de förstör. Det vittnar om att det behövs restriktioner om hur skotrar får användas i markerna. Nu är det bara att hoppas på att dessa galningar avslöjas, så att de får stå till svars för det oerhörda lidande de kallsinnigt utsatt sitt "byte" för. Tänker´man dessutom på hur griskultingar kastreras utan bedövning, skäms man över att tillhöra samma människosläkte som dessa känslokalla individer!
Skrivet 17 feb 2011 22:00 Cl (Ej registrerad)
Nu är det bara att invänta alla "vuxna barns" skyddande kommentarer av dessa idioter. Hoppas verkligen att polisen klarar upp detta.
Skrivet 17 feb 2011 20:51 Mikael (Ej registrerad)
De som gjort detta kan lika gärna ge sig på en hund nästa gång. Se upp i Ockelboskogen.
Skrivet 17 feb 2011 19:44 df (Ej registrerad)
Den skyldige måste sättas dit. Att dessa är ett par råskinn som har varit ute är det ingen tvekan om.Jag är rätt säker på att sådana människor är i stånd att göra vad som helst och när som helst, för sin egen skull skulle dessa behöva ha hlälp, eftersom nästa steg kan vara att dom slår ihjäl en människa. Detta är ungefär som för en knarkare börja med lindriga saker och övergå till större och ruskiga saker.
Skrivet 17 feb 2011 19:28 Jägare (Ej registrerad)
Varför tror alla att jägare är så imot Vargen? :S så är det inte rikigt. jägare är rädd att vargen ska ta hunden för dom när dom jagar men det är inte många jägare som är imot vargen.....inte det jakt laget jag är med i iallfall...
Skrivet 17 feb 2011 18:53 tjädertuppen (Ej registrerad)
Ett litet tillägg bara som jag glömde tidigare. Ni som har gjort detta makabra illdåd verkar ju vara minst 2 stycken. Hoppas ni håller sams nu så inte den ena baktalar den andra, bara en tanke som dök upp.
Skrivet 17 feb 2011 17:19 Anders (Ej registrerad)
Fega kräk!
Skrivet 17 feb 2011 16:22 PJ (Ej registrerad)
Det var otroligt korkat, ondskefullt och fegt gjort. Hoppas det kommer fram vilken eller vilka ynkryggar det är som gjort detta och att ni då får lida precis som vargen gjorde. Fy i fan!!!
Skrivet 17 feb 2011 16:18 Tjädetuppen (Ej registrerad)
Att människan var grym visste jag tidigare, men detta är nog det värsta så långt. Måste vara nån grottmänniska som precis har kravlat fram under en sten som gjort detta illdåd.Hoppas verkligen att de som gjort detta får sitt straff, men det blir väl bara några ynka dagsböter i så fall. Och jag hoppas verkligen INTE att det är en jägare som gjort detta, för då lär det bli livat, och alla jägare kommer att dras ner i denna skam om så är fallet.Du/ni som gjorde detta, tänk er in i om eran hund eller ni själv blir hetsad och jagad av en skoter och sen blir ni ihjälslagna.Människan är inte en värdig individ på denna planet, så otroligt obildad och dåligt påläst när det gäller vargen, finns inget ont i detta djur, men människan kan som vanligt påverka ett djur så det blir farligt. Måtte ni som har gjort detta få lida av svår ångest och dåligt samvete, hoppas ni läser detta nu, om ni nu är läskunniga, jag glömde ju det.
Skrivet 17 feb 2011 15:56 Djurvän (Ej registrerad)
Jä*la idiot/er!!!
Hur f*n är man funtad när man gör nåt så vidirigt mot ett djur. Hoppas den/de skyldiga åker fast!!!
Skrivet 17 feb 2011 15:45 MM (Ej registrerad)
Men vad är det för fel på människan! Är ni med i klubben för inbördes beundran när ni stod där på isen och slog ihjäl vargen? Hoppas ni åker dit och får ett långt fängelsestraff. Det är stora fel på er!
Skrivet 17 feb 2011 15:26 Nisse (Ej registrerad)
Om dessa ynkryggar grips borde straffet bli att släpas efter skoter på Gävles gator.
Skrivet 17 feb 2011 15:23 wolfa (Ej registrerad)
Ni som vet något om vilka som gjort detta - anmäl dem.
Vargen är ett skyddat djur. Detta är både olagligt och
straffbart.
Jaga ett djur med scoter och sedan så ihjäl det - helt
vidrigt. Om ni vill bli jägare - ta jägarexamen och lär
er jaga på ett seriöst sätt.
Skrivet 17 feb 2011 15:07 Katarina (Ej registrerad)
Man skämmes tammefan..............
Skrivet 17 feb 2011 14:56 Mikael (Ej registrerad)
Varghatande jägare=navelskådande egoister som bara kan se sina egna behov. Ganska sorgligt egentligen..
Skrivet 17 feb 2011 14:49 AB (Ej registrerad)
Håller med nedanstående... Så fegt och sinnessjukt. Kan inte ha speciellt hög intelligens när man beter sig så och slår ihjäl en varg. Vidrigt beteende! Hoppas att de åker fast ordentligt.
Skrivet 17 feb 2011 14:43 Anna L (Ej registrerad)
Hur fan orkar folk!!! Idioter, man önskar något liknande kunde hända dom!!
Skrivet 17 feb 2011 14:15 M (Ej registrerad)
Så stor och tuff man kan vara då. Jaga en stackars varg med skoter och sedan slå ihjäl den. Har hellre varg i skogen än folk som beter sig som idioter.