Klartecken för villor på Alderholmen
Nu har HSB fått klartecken för sitt byggprojekt på Alderholmen som innehåller både radhus och villor.
Sammanlagt ska HSB uppföra 34 bostadsrätter, tre radhus och två villor. Det hela har fått namnet Kobben och en del av bostäderna ska byggas närmast ån.
– Det är härligt att vi äntligen kan komma igång med ett byggprojekt med ett så underbart läge vid havet, säger Göran Wiklund, byggchef HSB Gävleborg, i ett pressemeddelande på tisdagen.
Entreprenör för bygget av Kobben är Peab.
Nina Wahlman
Tel. 026-15 93 09
Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 feb 2011 16:19 AE (Ej registrerad)
David och "vi två andra" verkar ha helt olika syn på hur en stadsbebyggelse ska vara, för de som gillar stadslivet och vad det kan erbjuda! Gillar man däremot inte en riktig stadsmiljö, ska man givetvis "ta bilen" och söka sig till en förort eller till rena landsbygden. Där kan man bo i små idylliska radhus eller villor! Men då kan det vara bra att ha en utvecklad stad, med varierad handel, service, kultur och nöjen, att åka in till ibland för lite omväxling och miljöombyte.
Skrivet 16 feb 2011 14:36 Anders Norén (Ej registrerad)
David: Varför bor du centralt när du så avskyr staden? Eller bor du månne på Nordost - centralt men förortsmässigt? Annars är det hyfsat lätt att få tag i billiga lägenheter i Sätra, både hyresrätter och bostadsrätter. Garanterat glest, bilberoende och stadsfritt.
Skrivet 16 feb 2011 11:41 David (Ej registrerad)
OK pojkar, ni får väl leka i sandlådan då. Ni skriver en massa men ni är bara två... Självklart ville jag vara provokativ! Beslutet är ju redan taget att de yttre delarna av Alderholmen inte ska ha någon trivsam bebyggelse utan modern tät betongmassa. Jag är dessutom stark motståndare till alla köpcentras utbyggnader så där håller jag med er. Nya köpis i Valbo är ren landskapsvandalism. Jag bor centralt i Gävle men kommer att flytta till något tryggare och trivsammare när jag blir äldre och får barn.
Skrivet 15 feb 2011 22:39 AE (Ej registrerad)
Instämmer helt i Anders Noréns kommentarer! Hoppas de når fram till Gävles politiker och samhällsplanerare också! De behöver verkligen insikt om att en tätare stadskärna frigör annan mark till grönområden, förutom att den minskar bilberoendet. Dessutom gynnar det den omgivande landsbygden, som centrum för service, handel och rekreation, som omväxling till de som i övrigt föredrar glesbygdsromantiken.
Skrivet 15 feb 2011 20:53 Anders Norén (Ej registrerad)
David: Din kommentar är ett symptom på den förhärskande glesbygdsromantiken. I din föreställningsvärld är ändlösa villamattor, breda trafikleder och totalt bilberoende sunt och tryggt och miljövänligt, medan den täta blandstaden med människor, butiker, parker och gator är hotfull och något som måste avfärdas med konstruerade, osakliga epitet som "gammal sovjetstat med täta betongklossar och urban social alienation". Paradoxalt nog, för David alltså, är det den glesa staden som tar plats på naturens bekostnad, inte den täta. Om innerstadens skala och täthet hade använts på det f.d. järnvägs- och industriområdet Alderholmen hade dubbelt så många människor kunnat bo där (vilket i sin tur hade gett underlag till minst dubbelt så många serviceinrättningar som idag). På grund av gleshetsdogmen måste nu en massa obebyggd mark, natur- eller jordbruksmark, också tas i anspråk för att rymma de människor som inte fick bo i den täta staden.
Skrivet 15 feb 2011 20:22 AE (Ej registrerad)
Du David, det är just genom att förtäta och bygga på höjden, på de tomter som ändå ska bebyggas, som man kan ge plats för fler boende i attraktiva områden! Samtidigt frigör man då andra områden för gröna ytor, som parker och liknande, som du tycks värna om! Att vilja se en stad expandera och utvecklas har inget med sovjetstaten att göra. Det kommer däremot att ha positiva effekter även på den omgivande landsbygden, där du nog skulle trivas bättre. Men vill man att Gävle åter ska bli den "sovande staden", så ska man nog tänka som du!
Skrivet 15 feb 2011 15:37 David (Ej registrerad)
Underbart att det finns vett och sans i den annars själsdödande betongsossestaden! Det förstörs alldeles för många öppna och gröna ytor här av klåfingriga monumentrövar. Andreas Norén och AE kan väl flytta till någon gammal sovjetstat med täta betongklossar och urban social alienation.
Skrivet 15 feb 2011 15:22 AE (Ej registrerad)
Det ligger nog en hel del sanning i Anders Noréns "analys" om centrala radhusområden och kontorsbyggen i skogen osv. Men förutom "glesbygdsromantiken", torde även Gävles politiker, samhällsplanerare och invånare lida av dåligt "självförtroende och brist på"framåtanda", jämfört med andra städer. I Sundsvall t.ex. vill man gärna göra sken av att bo i en "storstad", trots att Gävleregionen har ca 50 000 fler invånare på samma areal! I Gävle tycks det saknas ett "go" för att utveckla ett urbant stadsliv, som ett alternativ till Stockholm. Gävle borde vara en expansiv "motor", som genererar positiva effekter till resten av länet. En förtätning av stadskärnan skonar dessutom miljön, då färre blir så bilberoende. Med högre och tätare bebyggelse är det lättare att spara grönområden och parker, som ingår i en välplanerad stad.
Skrivet 15 feb 2011 13:01 Anders Norén (Ej registrerad)
AE: Att glesbygdsromantik präglar samhällsplaneringen i Gävle, med bilberoende och ökade avstånd som mål, beror sannolikt på att det bara är hälsingar som flyttar till Gävle och för dem framstår den täta staden som skrämmande. (Har man Bollnäs som referens, så...) De som vill ha urbanitet, folkliv, stadsliv, flyttar i stället till Stockholm så fort som möjligt.
En satsning på tät stad i Gävle - se t.ex. Uppsalas senaste översiktsplaner - skulle förmodligen locka boende, och på sikt också näringsidkare, men ådra sig så mycket kritik från glesbygdsromantikerna att satsningen skulle bli svår att genomföra. Det är ur de perspektiven man måste se Gävles glorifierade radhusområden, kontorsbyggnader i skogen och ständigt expanderande köpcentrum. Det ska påminna om Hälsingland.
Skrivet 15 feb 2011 10:19 AE (Ej registrerad)
Är den här artikeln att gammal skämt, eller...? Hur kan man planera att bygga radhus och villor på så central stadsmark, som dessutom sägs vara ett underbart läge vid havet??? Det innebär ju ett sanslöst slöseri med denna mark, om man bygger så att endast ett fåtal kan bo där många fler borde kunna få ha sina bostäder. Eller satsar HSB endast på en liten exklusiv skara boende där? Har inte kommunens "stadsplanerare" något ansvar för hur central och attraktiv mark utnyttjas?